Gå videre til hovedindholdet

Google+ eller Google-?

Kort fortalt er Google+ søgegigantens måde at lave sociale medier på, og det er bygget op omkring forskellige funktioner. Nogle giver supergod mening, mens andre nok lige skal have et par ture rundt om blokken, inden de ringer med den store klokke. Vi har kigget på det – også for selv at finde svar – og her er vores lille roadmap til Google+.


Google Circles

…er ingen af os rigtig kommet op at ringe over. Her kan du inddele kontakter i ‘circles’ alt efter relation. Kender du dem godt, dårligt eller slet ikke. Er det dine bridgevenner eller hundevenner – find selv på flere. Hvis du gider. Vi gider ikke.
Præcis som med Facebooks lister, så får ingen af os brugt skidtet. Hvis vi er connected, så er vi conncted og med mindre, I kyler os på porten, så kommer I til at høre på vores vrøvl. Og helt ærligt, det er jo SOCIALE medier det her. Hvis vi vil have en loge op at køre, så kan vi sende en mail rundt. :P
Google+ har desuden annammet Twitters follow-ideologi, dvs. du kan faktisk godt følge folk uden at de skal acceptere det (så ser man self kun deres offentlige posts). Det kan jo være en meget god ting, men Google+ er ikke Twitter, og folk fatter sig generelt ikke i korthed her. Det gør, at ens nyhedsstrøm hurtigt kan blive lidt…lang. Men så kan man jo bruge filtrene i venstremenuen. Hvis man gider….gæt selv.


Google +1

Ifølge Google selv får +1 ‘conversations going’ – vi har svært ved at se hvordan. På mange måder en sær størrelse, fordi den lugter lidt af Facebooks like-knap, uden at man på nogen måder får samme resultat. Ulempen er, at du ikke rigtig deler med dine venner, faktisk virker det som verdens mest hemmelige knap.


Ingen ser dine +1’ere

Vi har for længe siden +1 i en tænkt Google søgning for at se, hvad det skete. Det korte svar er: ingenting. Vi kan sgisme ikke gennemskue, hvor denne ‘conversation’ foregår henne. Heller ikke, når man +1’er en post på Google+ får man anden belønning end en blå farve på knappen, og man får ikke at vide i ens nyhedsstrøm, at venner har +1’et noget. Det gør altså det sociale element lidt gumpetungt.


If you got it, flaunt it!

Som linksamler skulle den efter sigende være genial, fordi du kan +1’e interessante ting og samle dem på en neat liste, hvis man da kan finde den. Man skal klikke på sit lille portrætbillede på Google+ for at komme til ens profilside, under hvilken der findes et link med en liste over +1’ere . Hvorfor så genert?
Vi savner mere synlighed omkring disse små glædesudbrud. Vi savner at kunne se, når andre har dem, og når nogen synes, det vi har lavet, er fedt. Det er jo det sådan en knap er til for, Google! Det er et virtuelt skulderklap: You rock! Hvem gider have det gemt af vejen på øverste skabshylde?
Og btw…hvordan er det lige man skal liste +1 ind i en streetsmart samtale: Så du det link, jeg +1’ede i går? Hvor mange +1’ere fik du så? Det er toal nice – det må jeg lige +1’e. *klask*


Google pages

I går åbnede Google for deres svar på Facebook Pages – altså muligheden for at virksomheder kan have en officiel side på netværket. Mange af de store stod klar i startblokken – inklusive yours truely!


Followers og +1’ere og circles – for mange kokke

Det er pærelet at sætte en side op. Der er kun et par steps involveret, så er man kørende. Siden er bygget op meget som en Facebook-side med mulighed for et par billeder i toppen.
Men der er også store forskelle. Fx kan man som follower ikke skrive på virksomhedens væg, og så er det lidt svært at gennemskue, hvordan man BLIVER follower.
Her har vi Virgins Google+ side. Der er 70, der har +1’et, men der er 1613 followers. Man follower altså ikke, fordi man har +1’et, og der er ingen follow-knap at finde nogen steder. Det viser sig, at man skal adde siden til en af sine circles – SÅ follower man. Det er jo indlysende. Især når nu DEN funktion er placeret så snublende nær listen med followers. *vifter ivrigt med usability-reglen om nærhed*
Hvad sker der så, når man +1’er? Damned if we know. Jo, altså det kan jo så ses gemt godt væk ovre på din egen side under listen med ting du har +1’et. Hvis nogen skulle lægge vejen forbi.


Ingen reklamer, tak!

Facebooks sider bliver jo ofte brugt til konkurrencer og tilbudsbrøl, men den slags vil Google+ ikke have. Det vil Facebook sådan set heller ikke, når det gælder nyhedsstrømmen, men de har fixet det ved at sige, at det er ok så længe firmaerne holder det inde i en app eller en iframe over på deres Facebook-side.
Så langt er Google ikke engang villige til at gå. I deres promotion policy lyder det:
You may not run contests, sweepstakes, offers, coupons or other such promotions (“Promotion”) directly on your Google+ Page. You may display a link on your Google+ Page to a separate site where your Promotion is hosted
Ironisk nok kan det altså ende med, at firmaerne ifm. deres konkurrencer linker over til deres…Facebook-side. Det er lidt synd, Google går glip af god social interaktion PÅ siden på den måde.
Alt i alt er der noget vej igen, inden Google pages er på niveau med Facebooks, fx kan man kun være en admin, der er ingen mulighed for at lave en pæn url og der er ingen statistik. Det sidste er bare freaking sært! Men ok – det er også en helt ny feature. Vi giver tid.


Google Ripples

Endnu en hemmelig +feature, men en af de virkelig fede. Måske mest fordi den er facinerende og godt lavet. Aldrig ville vi have bemærket den, hvis ikke en hardcore Google+-bruger havde gjort os opmærksom på, at den var der.
Ripples giver dig mulighed for at se, hvordan en offentlig post er blevet delt. Det er klart, at for at få den fulde effekt, må man finde en lettere kendt personages post.


Google Hangout

Google+ har 1 feature, som har fået lidt vind under vingerne, Google Hangout. I går mødtes Hans Hellighed og Hans Tilbagelænethed, henholdsvis Dalai Lama og Desmond Tutu i en meget offentlig hangout. Og tidligere i dag kunne man hænge ud med selveste Miss Piggy på The Muppets Google+ side. Det bliver ikke meget vildere.


Google lider under ikke at være first mover

Alt i alt har Google+ altså nogle fine features, men generelt er der ikke nok ekstra at komme efter ift. Facebook for os. Facebook har ligesom sat standarden for sociale medier og skabt nogle konventioner og forventninger. Og det er den største hindring for Google+ set med vores optik, fordi nu har vi sgu lissom knyttet os til anden side og der er bare for meget arbejde i at opdatere flere steder – for slet ikke at tale om maset med at få folk med over.
Projektet lider også under, at forretning og fornøjelse blandes på odd vis. Hvad værre er, så er Google helt ufattelig dårlig til at komme med belønninger, når noget lykkes.
On the bright side er der flere af vores nørdvenner i rundkredsen, som hårdnakket fornægter Facebook, så lidt ekstra social aktivitet er der da kommet ud af det! Og vi hænger på; der er jo rum for forbedring. ;-)

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Guide til søgemaskine-optimering i CMS

Din nye hjemmeside kan indstilles til at være mere brugervenlig over for søgemaskiner, således at indholdet lettere optages og indekseres korrekt. Det betyder at brugere, af eksempelvis Google, med større sandsynlighed får vist din side blandt søgeresultaterne. Unikke titler og metadata Titler og metadata angives i  Indholdssider  i kontrolpanelet. Når en indholdsside oprettes eller redigeres, udfyldes felterne  Title ,  Nøgleord  og  Beskrivelse . Title  - Her angives en title (optimalt op til 67 tegn), som kort fortæller noget om indholdet på siden (fx Mine bedste mad-opskrifter med kylling) Nøgleord  - her angives ord som beskriver indholdet, og som benyttes i indholdsteksten (fx mad, opskrifter, kylling) Beskrivelse  - her angives en kort beskrivelse (fx Læs om lækre og sunde retter med kylling) Brugervenlige URL'er Dette punkt kræver at webhotellet understøtter såkaldte .htaccess filer og URL Re-writing. Gå til  Indholdssider  i kontrolpanelet I sektionen 

Søgemaskineoptimering er en videnskab indenfor online markedsføring

Søgemaskineoptimering Søgemaskineoptimering er en moderne tidsalder internet markedsføring videnskab, historie succes for flere internetportaler for bred vifte af online-forretning. Men det egentlige spørgsmål: “Hvad er en endelig afgørelse marketing søgemaskineoptimering?” Det er et spørgsmål, der popper op i hovedet på hver eneste virksomhed ejer over hele kloden. Før søgemaskineoptimering marketing, vil jeg tage dig gennem forskellige former for markedsføring almindelig i markedet. Markedsføring Offline – Tag som et eksempel pizza levering butik, hvor hver én markedsføringstilladelse, der skal gøres offline, og i dette tilfælde vil de blive rettet aviser, billboards, på tværs af vejen, populære radio-og tv til at fremme deres nye pizza produkt. Marketing online og offline – Antag, at du er nødt til at rejse, websted og ønsker at bringe klienter. I dette tilfælde kan du vælge både online såvel som offline markedsføring kanal er nævnt i det foregående eksempel. Marketing  Nogle
Som en naturlig del er  søgemaskineoptimering  blevet en del af hverdagen for hjemmesideejere og det tager Dynamicweb naturligvis højde for. Når du for eksempel har lavet en side i Dynamicweb, kan du højre klikke og vælge ”Egenskaber”. Under Egenskaber kan du tilføje en titel. Denne titel skal indeholde de vigtigste nøgleord for siden, hvor det vigtigste står først. Ud over titel kan du også lave en beskrivelse. Denne beskrivelse bliver i fagsprog kaldet meta description. Teksten du skriver her, er det stykke tekst, der står under sidens titel, når du søger på Google. Det er vigtig at lave en god beskrivelse, der dels beskriver din side og dels indeholder de vigtigste nøgleord, så Google kan finde den. Det er også en god idé at snakker med firmaet, der lavede din DynamicWeb. De kan nemlig sørge for at dine sider, får en god url. Den skal nemlig helst hedde det samme som sidens navn. Har du billeder på din hjemmeside, skal du også helst tilføje tekster til billederne. Disse tek